Saturday, January 1, 2011

::dalam suke ade duke::

Assalamualaikum..
pertama sekali, saya ingin mengucapkan selamat menyambut tahun baru kepada semua rakyat Malaysia..semoga tahun baru ini akan lebih bermakna dari tahun yang lalu..cerita yang lama kite ambil sebagai pengajaran dan tauladan..segala silap dan salah kita maafkan..kite cube menjadi insan yang lebih cemerlang pada tahun ini..amin~bagi mereka yang ade azam atau cita-cita tu cube la jadikan ia sebagai kenyataan..saya mengaku, saya sendiri ade azam yang tersendiri..bukannya apa..orang kata azam ini sebagai satu landasan atau pun point untuk kita menuju kearah yang lebih baik..kepada mereka yang tak ada azam tu saya rase mereka tergolong dalam golongan yang rugi..ini kerana,jika kita gagal untuk merancang bererti kite merancang ke arah kegagalan..dan azam ini lah sebagai perancangan awal kita..agak-agak betul tak apa yang saya perkatakan ini?...


saya rase pasti ramai yang gembira kerana masih diberi kesempatan untuk bernafas pada tahun yang baru ini..oleh itu kite harus bersyukur kepada Allah yang maha Pemurah dan Penyayang.cube kite renung sekita,adakah insan-insan yang diluar sane diberi keamanan dan kesenangan seperti kita?belum tentu..sebab itu lah kita perlu bersyukur dengan apa yang kita ada..Alhamdulillah..


dalam suke ade duke..ini hidup saya..saya suke dapat meneruskan hidup..dapat terus berbloging,berFB(betul ke ni?),dan ber macam-macam lagi..yang duke nye nikmat cuti yang semakin sampai ke penghujungnya..waaa...rase macam sat sangat cuti ni..padahal dah sebulan lebih kan..(ini contoh orang yang tak bersyukur ..jangan ikot)..


apa-apa pun saya nak berkongsi kedukaan saya ni dengan rakan-rakan sekalian..orang kata, yang berat sama dipikul,yang ringan sama dijinjing..baru lah kurang rase duka ni..hehe..tapi..orang pun kata, berat mata memandang,berat lagi bahu yang memikul..hukhuk..


macam biase la..sudah setahun setengah saya ulang alik dari melaka ke kedah..dari kedah ke melaka..kadang-kadang dari kL ke kedah..dan kadang-kadang tu dari kedah ke kL dan akhirnya ke melaka..paham tak?hehe...yang penting saya sampai ke destinasi yang dituju..(contoh orang bersyukur..sile follow ye..)..korunk tau tak perjalanan dari melaka ke kedah mengambil masa berapa lama?kalau 5 jam tu memang tak cukup..ade la dalam 6 atau 7 jam..ikot jenis pemandu jugak..kalo yang jenis bersiar-siar tu mau 8 jam jugak perjalanan..katanya nak amek angin..orang kat dalam dah kesejukkan..=.="..


apa tujuan saya pergi ke kedah ni?..mestilah ade tujuan yang baik kan..tak kan la nak p kedah buat sesuatu yang tak berfaedah..buat penat den je cam gitu..macam biase la..bile kite ni bergelar pelajar,kite mesti mencari ilmu..tak kira la dimana pun..kalo negeri cina pun saya p jugak..bukan men lagi kan..padahal banyak kali merungut..nape la kementerian ni anta saya jauh-jauh..dekat-dekat sudah..jeles tau tengok kawan-kawan yang dekat ngan kedah balik tiap-tiap minggu..muka yang sama pulak tu!..ape pun saya bersyukur..di kedah jugak la saya berkenalan dengan seseorang yang berjaya menambat hatiku memperolehi ilmu yang berguna untuk masa depan..Alhamdulillah..hehe..jadi saya nak promote sikit tempat saya menuntut ilmu..saya sebenarnya berbangga menjadi salah seorang guru pelatih di Institut Perguruan Sultan Abdul Halim di sungai petani Kedah..bukan calang-calang tempat pengajian tinggi ni..banyak dah guru yang dihasilkan..tapi setakat ni tak de la yang tamat pengajian jadi doktor atau engineer.. =P


ini la tempat saya maksudkan..insyaAllah, kalau tak de masalah saya akan stay kat sini selama 4 tahun lagi..lame tak?rase macam lama je kursus yang saya amek ni..5 tahun setengah..lama kan?tapi apa yang penting kerja terjamin..elaun dapat,tak yah duk meminjam kat encik PTPTN..dan kerjaya seorang guru ini merupakan satu tugas yang sangat mulia iaitu mendidik anak-anak bangsa..angpa sume jangan duk risau..saya akan didik anak-anak angpa sume bek-bek..jadi manusia..tak kan jadik benda len punye..


setakat 1 tahun setengah ni dah macam-macam yang saya lalui..pahit manis..asam garam..cuke gula..dan macam-macam lagi..ini la yang dikatekan sebagai kehidupan..sebenarnya kan..ade advantage atau kesempatan jugak duk blaja jaoh ni..kita dapat belajar budaya dan adat resmi penduduk di situ..setakat ni kalo nak cakap bahasa utara sikit-sikit tu boleh la..jangan jadi orang sane tak balik-balik sudah..selain tu kite jugak boleh melancong dan p tempat-tempat yang menarik belah sane..bukit merah,aloq setaq dan macam-macam lagi..perlis je tak sampai lagi ni..tunggu sat noh..


saya rase cukup sampai sini ..saya harap rakan-rakan sekalian dapat mendoakan kejayaan kite bersama..semoga saya menjadi seorang guru yang berguna pada agama,bangsa dan negara..amin..

www.tips-fb.com

7 comments:

Puan Nurussalwa said...

sy tatu nape.. but i read this with a smile on my face..
(^_^)
mcm tu~

:)

have a great year ahead okie.

all the best~

Datin NurulSyazwanie said...

idop nih kne hadapi kepahitan dhulu bwu merasai kemanisannya. heehee

izzat said...

susah2 dahulu,senang2 kemudian..selamat menyambut tahun 2011..

al_hakim said...

awak:masyeh awak..=)

niniey:tq bestfren,,=_

izzat:selamat juga..=)

iKhRam said...

melaka ke kedah..

kami malam ni..
negeri sembilan ke penang..
nasib baik kami dua beradik study tempat yg sama..
rasa sebak
dan letih kami kongsi bersama..
dia sama la seperti luqman..
lg 4 thun..

selamat menjengah ke dunia degree..
selamat tahun baru

siti faridah harun (nama penuh tu) said...

sy nk jd org bersykur,, jd sy follow awak,, hehe ,, =)

al_hakim said...

ikram:masyeh..selamat tahun baru jugak ye..=)

faridah:masyeh..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...