Monday, October 29, 2012

Lelaki idaman malaya

Salah satu problem yang guwa ada adalah untuk mengingati sesuatu benda untuk satu jangka masa yang panjang. Mudah cerita, guwa pelupa orangnya. Tapi ada certain benda yang memang akan guwa ingat sampai mati.

Dan salah satu benda yang guwa amek endah tak endah adalah mengenai apa yang dah pernah guwa tulis kat belog ni. Macam dah pernah tulis je pasal ciri lelaki idaman wanita ni. Tapi guwa ingat-ingat lupa. Bukan kacang lupakan kulit ye.

Sepanjang 21 tahun guwa di dunia yang sementara ni, pernah sekali guwa bertanya pada seorang awek. Apa ciri-ciri lelaki idaman perempuan malaya? And jawapan dia bagi, awak lagi tahu.

So, guwa nak kongsi apa yang guwa tahu.


1. Lelaki tinggi.

Guwa teramat yakin yang golongan perempuan ni sangat teringinkan lelaki yang tinggi. Jarang-jarang sangat kalau kita tanya pada orang perempuan, depa nak yang pendek dari depa. Kalau pendek, susah nak suruh tukarkan langsir time hari raya nanti. Ini berbeza dengan orang lelaki. Saya terima awak seadanya. Sweet tak awak? hehe.

2. Lelaki cute muka jambu air.

Kalau guwa buat survey dalam 100 orang perempuan, guwa yakin yang 90 percent daripada depa tu kenal mamat-mamat korea. Kalau mamat-mamat korea ni ada depan mata, for sure depa akan berkelakuan macam orang tak berapa nak betul. Macam orang kena sawan pun ada. Terpekik terlolong sane sini. Mungkin disebabkan mamat-mamat Korea ni cute kot. Jarang guwa tanye orang perempuan depa nak yang gemuk gedempol lipat sane sini. Jarang? Tak de rasanya.


3.Suara sedap/pandai main muzik

Pernah la sekali kawan guwa tu kata, nanti kawen dia nak cari yang pandai main gitar. Nanti boleh la main gitar sampai dia terlena. Auuw..sweet kan? Guwa takut tu petikan tali gitar yang terakhir ang dengar kat dunia ni. Cube la cari lelaki yang pandai mengaji dan bertaranum. Pergi mengadap Illahi pun dengan ayat al-Quran sebagai ayat yang terakhir.



4.Pandai main bola

Ciri keempat yang boleh diterima dek akal adalah lelaki yang pandai main bola menjadi idaman para wanita. Lagi-lagi kalau player tu hensem. Pakej siap macam Torres. Tapi disebabkan Chelsea kalah dengan MAN U semalam, guwa tepek gambaq Rooney la noh. Kahkah.


5.Lelaki pandai masak

Lelaki pandai masak ni boleh dikatakan sebagai ciri lelaki idaman jugak la. Kalau kita perasan, orang perempuan sekarang pun dah malas nak ke dapur. So, pandai masak ni merupakan pakej yang mahal bagi seorang lelaki. Actualy tak salah pun orang lelaki nak pandai masak dan menjahit bagai ni. Nabi sendiri pun jahit baju sendiri. Yang salahnya bila lembut auw-auw. Yang tu baru sangat salah. Guwa pun rasa bersalah nak dekat orang yang cenggini.

guwa tak sangka yang guwa tercalon dalam list lelaki idaman malaya.Ahakz!

Setakat ni, yang ni je guwa boleh fikir. Mungkin disebabkan otak tepu dan jem nak kena hapal nota bagai untuk exam dua minggu ni. So far, betul tak ape yang guwa tulis ni? Tapi. Guwa nak buat penambahan.

Lelaki soleh

Mesti ramai yang akan tanya kenapa guwa tak listkan golongan ni dalam list lelaki idaman Malaya. Bagi guwa, depa ni bukan lelaki yang menjadi pujaan wanita-wanita masa kini. Dan depa pun tak ingin jadi hero para-para gadis. Tapi depa ni la yang jadi carian para wanita Solehah.


mungkin dia tak pandai petik gitar. dia tak pandai memasak. dia tak tinggi. dia tak pandai main bola. tapi dia seorang pembimbing yang baik. dia seorang ketua yang baik. dan dia sayang awak kerana Allah. So cuweeet.

Keinginan itu sebenarnya mencerminkan siapa diri kita. 
Nak yang soleh, mungkin diri kita solehah atau mungkin kita ke arah itu. Begitulah sebaliknya.

p/s: time exam la rajin nak update pun. Mohon doa ye kengkawan~

www.tips-fb.com

15 comments:

sea_lavender said...

lelaki soleh dan pandai masak hee jadi pilihan utama.. ngeee tak pandai men bola p0n lagi bagus... coz kte pn tak minat pe2 tntg bola... hehe ;D

Eliza Sulaiman said...

good luck :)

mieza said...

lelaki korea?? oh no!!.
not my taste,,
yg last tu best,
tu bru idaman malaya..
sejuk mate memndg,,
bru aman bahagia rumhtgge..

RuMaH TuA said...

Macam2 idea awak ada...
^^,

Moga Allah kasih.

A said...

Yonghwa CN Blue tuu... *bling bling eyes*
abg hakim, gmbr yg pling last tu yg pnting tuh ! X]

al_hakim said...

kahkah..yg last tu paling hensem kan?ahah

Anonymous said...

tak minat lelaki muka jambu sebab tak suka makan jambu....eh....kekeke...

lakonan semata-mata ke bebetul gambar tengah masak tue??haha...


teguh imannya, cukup solatnya, baik pada ibu bapanya... itu sebenarnya yang utama... :)

al_hakim said...

haha..setakat gorng hot dog sape tak boleh kan kan?kehkhe..betul2..insap jap

Yaya Azura said...

terer bola,terer masak,pandai main gitar plus hensem ngan tinggi..huh..perfect tu..memang idaman akak tu,tapi ciri kita yg tetapkan jodoh Dia juga tentukan..last dapat suami yang tinggi je..hahaha

Unknown said...

tak semua macam tu kan.. nak cerewet sangat pun tak boleh.. diri ni tak seperfect mana pun..

asalkan dia boleh bimbing kita plus berkemampuan, insya'Allah akan di pertimbangkan.. :D

hati pun penting gak.. ihhik

teyhah said...

dah update! :D

Unknown said...

pilihan utama opkos la yg soleh. tp kalau ada semua ciri2 kat atas tu pun ok gak.. tolak muka jambu je la, nak yg macho.. kihkihkih..

Lydia Miza said...

pandai masak tu mmg betul...nmpknye lps ni kena beraturlah gadis nk hantar borang kat kamu..hihi

al_hakim said...

hehe.masak hot dog boleh

Unknown said...

bagusnye pandai masak! ;D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...