Friday, June 10, 2011

::tips nak hilangkan gementar di hadapan orang ramai::

Assalamualaikum..


Semalam saya ada berkongsi dengan rakan-rakan semua bagaimana caranya nak bangun awal kan?Hari ni saya nak berkongsi dengan rakan-rakan pula bagaimana hendak menunjukkan diri tidak gementar atau gabra ketika berada di hadapan khalayak ramai.Tips ini sangat berguna kepada mereka-mereka yang selalu bercakap atau menyanyi di hadapan khalayak ramai.Errr.Tapi,kalau dah selalu kat depan orang ramai memang tak rasa sangat dah takut tu.


Perasaan gementar ni bukan sesuatu yang mudah nak kita hindari ketika berada di atas pentas terutamanya.Bukan pentas yang tiada penonton ye.Mereka yang selalu membuat persembahan di hadapan khalayak ramai pun masih ada perasaan gementar itu cume mereka pandai mengawalnya.Betul ke?Ya,saya telah menemu ramah seorang artis.Siapa?Rahsia..


*bukan saya yg ditemu ramah ye..
cara-caranya:


1.yakin-dalam sesuatu persembahan,tak kira lah persembahan jenis apa pun,yakin tu sangat penting.Kalau kita tak yakin yang kita boleh lakukan sesuatu tu memang kita tak boleh buat.Yakin is the best way untuk hilangkan gementar.Hypothesisnya,semakin bertambah keyakinan,semakin berkurang gementar.Begitulah sebaliknya,semakin berkurang keyakinan,semakin bertambah gementar.Tapi kita perlu tahu,tidak cukup sekadar yakin dengan diri sendiri.Yakinlah dengan Allah.Sesungguhnya Dia adalah sebaik-baik perancang dan pelaksana.



2.mind set-hurm,mind set dengan keyakinan ni saya rasa berbeza la.Senang je nak hilangkan gementar.Caranya adalah kita set otak kita yang tiada siapa pun di hadapan kita tu.Kita bayangkan yang kita tengah berada di dalam bilik.Nyanyi sorang-sorang.Cakap sorang-sorang.Tak kan la dalam bilik sorang-sorang pun boleh gementar.=.=

3.praktis bagi cukup-ya,latihan yang mencukupi akan membuat kita yakin ketika berada di hadapan orang ramai.Then tinggal nak buat macam mane yang selalu praktis je la.Simple like kacang je kan?



4.biasakan diri di hadapan-Biasakan berhadapan dengan orang ramai juga cara yang terbaik.Maybe gementar tu tetap ada,tetapi ianya kurang kalau dari baru first time nak pi depan.Memang ketaq dari kepala sampai kaki.Ade je orang yang macam tu.


5.Jangan pegang objek di tangan-Selalunya bila kita ketaq ni tangan lah yang paling senang orang nak perasan.Jadi,janganlah pegang kertas atau objek lain di tangan anda.Melalui pengalaman saya,sampai microphone pun boleh ketaq.Bukan saya la ea.Silap-silap boleh ketaq stage tu.Bahaya!Jadi,jangan biarkan diri kita nampak yang kita sedang ketaq,kalau nampak bertambah ketaq la kita.Ianya juga akan meganggu persembahan kita.


6.selawat dan berzikir-ini jalan yang paling baik.Berselawat dan berzikirlah anda jika ada gementar.Dengan zikir-zikir ini,kita akan lebih tenang.InsyaAllah.Dari Allah kita datang,kepada Allah juga kita kembali.Ada kene mengena tak?sekadar peringatan.Hehe.


p/s:agak-agak berguna tak?hukhuk www.tips-fb.com

10 comments:

aQi + GenGkey said...

wooo..
info baek ni..
kami slalu de poblem dgn prasaan gementar time nk wat presentation...
tak kire dh brape kali wat presentation pun tetap gementar gak..
sbb nye jenis audience yG berbeza..
hehe..:D

Ceiler Mun said...

ok.. sangat berguna.. tQ! hehehe!!~

Cik Aqilah Wardah said...

wow! huhu~

kene test waktu wat presentation nih...
kalo nk cover suare cm ne plak ek?? hehehehe~

al_hakim said...

aqi:semoga membantu..hehe

bela;same2..=)

kak wardah:huhu..kne wat entry pasal tu nanti..

Unknown said...

practice makes better.

Tirai Hidup said...

Saya tak setuju bab anggap tidak ada sesiapa di depan.Dulu saya guna juga anggapan ini.tapi lama kelamaan sebenarnya kita perlu tahu siapa audience kita dan kita nak depa beri perhatian dengan apa yg kita hendak beritahu depa.Saya jenis nak lihat mata audience dan nak tengok riak wajah depa sebab saya nak tahu depa beri perhatian pada saya atau tidak.jadi kalau saya beri talk saya saya nakkan respon audience,tak kira bahasa badan atau berdailog terus dengan audience. :) saja nak share dgn adik adik semua..atau anak anak semua barangkali.

Puan Nurussalwa said...

awak tu artis.. len la..
easier said than done u know?

huhuk~

tapi betullah.. setuju je dengan cara2 ni.

good2~

pwincess said...

mybe bergune lh kowt . actually , ckp dpn org rmai mmg x tkot n x nervous . just out of sudden bibir and suara menggeletar . eii x ske ahh . cemane ehh klau jd centuh ?

Unknown said...

Wow!! bgus la thanks....bleh guna for ujibakat ceria popstar nnti...

Unknown said...

Terbaik...
Tp kdg2 suara pn akn ketaq kalo nervous

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...