Friday, February 18, 2011

::memang sikap manusia::

Hari ini suasana begitu tenang.Ketenangan seperti ini hanya boleh dirasa pada hari minggu.Ramai rakan seperjuangan yang pulang ke kampung halaman untuk berjumpa dengan insan-insan tersayang.Yang jauh kampung halamannya terpaksa duduk senyap-senyap di bilik sendiri.Ada yang berFb,ade yang berjalan-jalan di koridor dan ada yang meluangkan masa dengan menonton movie di laptop masing-masing.Ini lah kehidupan  sebagai seorang pelajar yang tinggal di asrama.



Bila kita berbicara tentang kehidupan,pasti banyak benda yang perlu diambil kira.Yang pertama semestinya diri kita sendiri yang bergelar manusia.Jika kita tidak mengenali diri sendiri,bagaimana kita hendak mengenali benda yang lain?.Ini sangat bertepatan dengan kata pujangga orang-orang tua; tak kenal maka tak cinta.Maka kite perlu mengenali diri kita terlebih dahulu sebelum berbicara tentang sesuatu yang lain.

Sebagai manusia, memang kita dilahirkan dengan sikap yang tidak pernah puas dengan apa yang ada.Kita sering membandingkan diri kita dengan sesuatu yang lebih baik sedangkan ramai lagi insan yang lebih teruk kehidupannya.Kita selalu mengeluh dan berandaian.Kita juga selalu menganggap bahawa kehidupan ini tidak adil.

Jika ini yang berlaku pada diri kita,cepat-cepat la beristikhfar dan memohon ampun kepada Allah.Hal ini kerana,perbuatan kita yang sering mengeluh,menganggap hidup ini tidak adil dan berandaian ini telah menunjukkan seperti kita telah mepertikaikan segala ketentuan Illahi.Kita perlu sedar,apa yang berlaku ini ada hikmahnya.Bukan Allah sengaja turunkan hujan,kemudian Allah datangkan matahari,rupanya Allah ingin mencipta pelangi.Begitu indah ciptaan Allah ini.


"Hidup ini tidak adil".Adil ini beerti meletakkan sesuatu pada tempatnya.Bukan semua harus perolehi benda yang sama pada sesuatu masa.Ayat ini hanya digunakan oleh mereka yang tidak tahu erti syukur dan redha.Sebagai manusia,kita perlu sedar bahawa kita adalah hamba Allah yang hina dan sentiasa mengharapkan keredhaanNya.Persoalannya,boleh kah kita mendapat keredhaanNya jika kita sering mempertikaikan segala ketentuannya?

p/s:sekadar renungan bersama =)
www.tips-fb.com

11 comments:

Hafiza Hafinas said...

Allah dah beri yang terbaik kepada hambanya.. yang penting kena bersyukur.. kalau kita mengeluh tu mcm salahkan takdir plak..

Unknown said...

jangan sesekali katakan hidup ini tidak adil..seolah2 kita hendak melawan Qada' dan Qadar yang tuhan telah tetapkan..sentiasa berdoa semoga kita sentiasa dimudahkan dalam kehidupan seharian..

Puan Nurussalwa said...

as'salam,
a very good omelan.. like this one quite much.. :) good points too.. masyeh sebab ingat mengingatkan ye..
(^_^)

al_hakim said...

chekjah:betul la tu..kite kene bersyukur..=)

rozuan:betul sgt tu..=)

awak:same2 awak..=)

Ifti Larina said...

always think positive. setiap perkara ada hikmah tersendiri kan :)

Anonymous said...

thank you~

al_hakim said...

ifti:that rite!..huu

anon:welcome..=)

farhana sahri said...

trm ksh saling ingtkn..=)

al_hakim said...

same2 farhana..mmg kita perlu saling menasihati n mengingati kan..=)

Syariniey Amran said...

.Bukan Allah sengaja turunkan hujan,kemudian Allah datangkan matahari,rupanya Allah ingin mencipta pelangi.Begitu indah ciptaan Allah ini.

Paling suka dengan ayat ni
mendalam dan indah sangat
entry yang bagus.
saling nasihat menasihati ^____^

al_hakim said...

masyeh sudi bace entry sy yg tak seberapa ni syariniey..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...