Saturday, February 26, 2011

::lelaki tak pandai masak vs wanita tak pandai jadi imam::

Kalau kita perasan,ramai yang suka pertikaikan hal masak-memasak dan boleh jadi imam ni.Kalau wanita tak pandai masak macam mana?Kalau lelaki tak pandai jadi imam macam mana pulak?Bagi saya ini hal tak perlu gadoh ma.Hal kecik je pun.

Bagi mereka yang suke pertikaikan benda-benda ni cube renung pada diri sendiri dulu.Anda pandai masak tak?Anda boleh jadi Imam tak?Tanya diri sendiri dulu baru tanye orang lain.Kalau boleh syukur alhamdulillah.Kalau tak boleh cepat-cepat la amek langkah yang betul.

Kepada orang lelaki.Anda pun perlu tahu memasak.Kata la satu hari tu si isteri kena pi kursus kat tempat yang jauh.Kalau setakat seminggu boleh la kita makan kat luaq.Kalau 2 3 minggu.Macam mane?Kalau saya mesti tak lalu punya.Mesti rindu masakan isteri kan?hukhuk.Macam dah kawen pulak kan.So,start la belajar masak dari sekarang.Tak rugi pun.Kepada kaum lelaki jugak,selalu-selalu la jadi imam.Kalau rase diri tu tak layak, jadi kan diri tu layak.Bertanya pada yang pakar.Orang malu bertanya ni mase depan die gelap.Untung sapa yang pandai jadi imam ni.Orang kata market.Ciri-ciri menantu dan suami pilihan tu.Tak nak ke?

Kepada kaum hawa pulak.Anda pandai masak tak?kalau tak pandai masak tu sila le belajar la jugak.Anda masih ade mase.Tak rugi anda belajar masak.Nanti boleh bagi suami dan anak-anak makan masakan kita.Orang kata, lagi baraqah kalau tangan si ibu yang menyediakan makanan buat keluarga.Selamat pun selamat.Tak de ajinamoto.Tak kan la nak makan kat luar je.Muak suami tu.Kunk cari lagi satu baru tau.Hahaa.So hati-hati ye awak.Then ,bagi saya wanita juga perlu tahu bagaimana nak jadi imam.Wanita pun ade sembahyang berjemaah kan.Kalau tak de orang laki macam mane?Wanita jugak yang kena jadi imam.Selain tu,kata la anak-anak kita tanya macam mane nak jadi imam.Kita perlu ajar.Tak kan la nak cakap kita tak tahu.Malu je dengan anak-anak.Lagi satu,kata la suami or anak laki kita jadi imam,then ade berlaku kesilapan.Siapa yang nak tegur kalau bukan kita.Kalau tak tahu hal imam dan solat berjemaah macam mane kita nak tegur?

See.Hal kecik je kan?so ape lagi?hal kecik la senang nak setle.Sila la ambil langkah yang tepat sementara anda masih ade mase.Jangan menyesal di kemusdian hari.Jangan sampai ade 2 3 madu baru nak menyesal.Hehe.Dan nasihat saya.Cari lah pasangan yang mampu memasak dan boleh jadi imam.=)


p/s:saya dah ade niat nak belajar masak ni..huu www.tips-fb.com

25 comments:

Nurana said...

yup2 betul tu!

Rozuan Ismail said...

jomlah belajar masak gak..wat bekal nak kahwin nanti..

al_hakim said...

nurana:betul jugak!huu..

rozuan:jom2..hehe

CIK GADIS said...

erk?CG mmng bengap bb msak2 neyh..lg2 kalo mknan mlayu..kalo cm kek,bskot,roti tuh bley lah.kira jgak lah kan.. =P

entri baru : LELAKI MEMANG TAK GUNA!!

cik nurussalwa said...

terbaik~ :)

al_hakim said...

cik gadis:tak de2..belajar cepat!huu

awak:terbaik tang mane ntah la kan..huu

garfield88_aini said...

nice entry...betul tu... sama2 kita muhasabahkan diri sendiri...=)

nur aisya humaira said...

Assalam..
aah,betul2...masing2 amik peranan, barulaah kerukunan rumahtangga aman bahgia..:)

al_hakim said...

garfield:masyeh..=)

aisya:huu..betul tu..masing2 kene tau..

bun said...

hhehe,tengah belajar masak
ajarkan jadi imam lak boleh??

al_hakim said...

hehe..boleh2..daftar cepat ye..=P

tura hepy said...

laki mmh suke nk slhkan pompuan kan...cewahh emo ttbe heee ;))

dya adriza said...

ececece.. da ad bunyik2 nk jd bapak org nih. bila nk kwen?? jgn lupa jmput tau. nk jemputan ekslusif punya =P

al_hakim said...

tura:mane ade!hehe

dya:hukhuk..sila la dtg..hehe

Gimi said...

Tak reti masak, reti makan je

al_hakim said...

blaja same2 jom..=)

Gimi said...

Jom masak air!

al_hakim said...

haha..cm tu minum air je la kan..=P

hikmah said...

saya suka ini..!!

al_hakim said...

huu..gud2..=)

NURUL NADIAH MAMAT said...

sebut suh jadi imam orang lelaki mesti menggeletar punya.....
pastu bila ade kursus keagamaan je mseti tak nak datang.....

al_hakim said...

haha..takde2..=P

NURUL NADIAH MAMAT said...

ape yang tak de? =P

fiqa said...

nice :)

pelangi hafyza said...

nice entry akim..=)
akim masak msti sdap kot..=p

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...