Wednesday, September 28, 2011

::tips istiqamah dalam beribadah::

Guwa mengaku yang guwa bukan jenis yang suka dengar ceramah dan tengok al-kuliyah serta forum perdana.Kalau mak guwa ada depan tibi time forum perdana memang guwa tekan cepat-cepat channel tu bagi lepas tibi satu.Tapi sekarang tak perlu lagi guwa buat macam tu sebab siaran tibi satu kat kawasan rumah guwa agak blur sikit.Macam paham-paham je depa ni kan?


Tapi guwa mengaku.Kalau tajuk ceramah tu best memang guwa akan fokus dari awal sampai abes.Guwa tak kan beralih sikit pun bontot guwa dari tempat asal guwa.Kalau ang rasa tempat guwa duduk tadi,boleh melecur tangan ang.Ang boleh try letak telur kat situ.Mana tau boleh siap rebus telur tu.Kehkeh..

Ada sekali tu guwa tengok Dr Fadzilah Kamsah dalam tibi.Beliau bagi tips macam mane nak istiqamah dalam beribadah.Serius guwa fokus sebab guwa sendiri Islam dan guwa tahu,buat ibadah tu tak susah.Cumanya nak istiqamah dalam beribadah tu yang payah..

akal yang cerdas datang dari badan yang cergas..ye..ye

Yang pertama,buatlah ibadah bukan kerana mengikut orang.Guwa rasa yang ni tersangat lah betul.Bukan setakat dalam beribadah,tapi dalam kehidupan seharian kita jugak.Jangan terlalu mengikut orang.Orang letak gambar besaq-besaq kat facebook,kita pun nak letak.Orang buat muncung bajet cute kita pun nak buat muncung bajet cute.Orang pakai baju ketat-ketat kita pun nak pakai.Kalau orang tu masuk neraka kita pun nak masuk ke?Jangan ikot orang la noh..

Yang kedua,beribadah mengikut kemampuan kita.Dalam beribadah ni ang jangan terlalu memaksa.Ini untuk pekara yang sunat la.Kalau yang dah wajib macam solat lima waktu tu memang macam mane pun ang kena buat jugak.Kelak ang ada anak,ang kena paksa dia pulak!awat guwa rasa macam guwa dah lari tajuk  ni? =.=

Yang ketiga,buatah ibadah dalam bilangan yang sedikit.Guwa rasa benda ni betul.Bila ang buat sesuatu benda tu dalam nilai yang banyak,ang akan rasa penat dan muak.Macam ang makan nasi jugak.Kalau ang makan sikit je,ang akan rasa macam tak puas.Nak lagi dan lagi.Sebab tu la wujud iklan rasa sekali nak lagi.Cube la ang rasa banyak-banyak kali.Kompem tak nak lagi..

Yang terakhir,mohonlah kepada Allah untuk beri kekuatan kepada ang untuk melakukan ibadah.InsyaAllah.Allah Maha Berkuasa..Nak follower ramai?Berdoalah..Guwa buat ok!

Guwa rasa ada empat je yang dr Fadzilah cakap dalam tibi aritu.Tak tau la kalau ada lagi.Nanti guwa try call beliau balik.Ajak jumpa pekena air kopi sambil lawan dam haji guna laptop best jugak ni..hehe..

p/s:entry ni boleh diguna pakai untuk majukan diri ang dalam dunia blog jugak..=)

www.tips-fb.com

3 comments:

Zul fattah said...

betul tu.. ibadat yg sedikit sudah cukup.. tunaikan yg wajib.. kalau lebih2.. lain plak jd nye

nam said...

hati tanpa ibadah umpama pkok tanpa air...kering~

Anonymous said...

memang susah nk lawn nafsu dri trus membelnggu kita, dosa plak adalah suatu prkara yang kta rsa Skit dlam hti bla kta lkukannya,TAPI smua tu adalah ujian sbenarnya untuk kita dri ALLAH agr kta trus brusaha mncari kekuatan dlam bribadat kpada-NYa.. bcelah tafsir surah al-baqarah ayat 30 m/s 6..insyaallah dbri kekuatan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...