Saturday, September 3, 2011

::Follower is sumting::

Sekarang ni kita berada dalam zaman teknologi dan cyber.Jadi ang tak payah tipu la kalau ang kata ang tak de facebook.Ibu dan ayah aku sendiri dah pandai upload gambar kat facebook.Budak tadika pun dah pandai main poke-poke dengan aku.Jadi,ang jangan nak kencing aku.Pastu ang kata yang ang tak tau apa tu 'You Tube'.Yang ni aku percaye la jugak sebab aku pun tak tau.Tapi kalau ang kata yang ang tak pernah dengar PILIHAN HATI mesti ang tipu.Femes kot..=P


Itu baru intro..


Aku percaya.Mesti ramai yang pertikaikan isu follower ni.Bilamana ramai follower wajarkah sesebuah blog tu dikatakan hebat?Ada sesetengah orang bersuara yang follower ni tak melambangkan ape-ape pun.Ada jugak yang cakap ada je blogger yang hebat tapi follower tak seberapa..



Ok la.Bagi aku sendiri.Bilangan follower tu ada melambangkan sesuatu.Bila ang hebat,ang hasilkan entry-entry yang baik,sure ramai yang akan up to date ang.Sampai ang pakai baju apa hari tu pun depa tau.Makanya depa akan follow ang.Kalau ang jenis malas nak update,depa pun boring.Baik aku follow orang lain.Tak memberi ape-ape faedah pun aku follow die..mencik!!



Lepas tu.Bilangan follower ni juga melambangkan kerajinan ang.Kalau ang blogger yang rajin BW dan update entry-entry ang,memang follower ang akan ramai.Macam ang jadi menteri atau perdana menteri jugak la.Kalau ang rajin turun padang,tanya kabar orang kampung.Lepas tu saling beramas mesra.Sure ramai duk backup ang.Tak payah risau kalau ada pilihan raya.Kempen pun tak yah besar-besar.Jimat sikit duit ye dak?


Bagi aku,bilangan follower tu jugak melambangkan berapa lama sudah ang berbloging.Setahun kah?Dua tahun kah?Aku tak percaya kalau ang baru semalam kenal blog tapi hari ni dah berpuluh ribu follower ang.Ya, memang ada sesetengah blogger yang dah sangat lama berbloging,3 4 tahun tapi follower berapa je.Mungkin depa berbloging untuk diri depa sendiri je.Atau ada sumting yang tak kena..



So,macam mane lagi ang nak cakap pasal follower ni?Follower tak penting?ikut ang la.Ang nak buang butang follow tu ke apa ke ikut ang la.Blog ang,bukan blog aku.Tapi aku percaya,kalau blog ang ramai follower,mesti ada sumting yang unik kat blog ang tu.Tak pun ang sendiri yang unik..


Follower is sumting kan?hehe

41 comments:

  1. betuila tu...follower tu bagi impak jugak...

    ReplyDelete
  2. yes!ade jugak org sokong aku..hehe

    ReplyDelete
  3. bagi gua pulak..
    follower memang menunjukkan sesuatu...
    tapi first impression gua terhadap keberjayaan sesebuah blog adalah,bilangan komen2..
    hehe..follower yang mengomen nih,bukan senang nak cari yer dak?hehe

    ReplyDelete
  4. Followers are something kalau diorang follow kita sebab berminat dengan apa yang kita tulis. Yang tu tak berapa nak ramai macam tu. And followers are nothing bila dia follow kita just nak kita follow dia balik, lepas tu tak view view dah. Yang tu ramai. Melimpah ruah ke ladang gandum ;)

    ReplyDelete
  5. betul tu...sapa kata follower tak penting..penting sgt...sbb melambangkan betapa gempaknya blog beliau sampaikan ramai yang follow...

    ReplyDelete
  6. betul lah tu bro..sy sokong sama ini entry,memang follower menjadi pembakar semangat berblog kita..mcm tanggungjawap makin bertambah bila follower bertambah :)

    ReplyDelete
  7. mmg payah nak cari yg tu..btq tq komen..=)

    ReplyDelete
  8. heh, folower tu tak penting. sebab ape tau? sebab gua ade nampk sebilangan blogger pentingkan folow je lebih pstu tak komen ape ape tak bg efek ape ape. takat nak bangge folower ramai. tak payah laa





    see, and gua pernah terkene.

    ReplyDelete
  9. haha.. wei.. hakim.. xpo.. ikut dia r..
    bagi kawe la.. mereka semua ni, bukan follower, tapi sahabat kawe..
    yg mana slalu masuk blog kawe.. slalu komen.. itu adalah sahabat kawe..
    supo demo r.. demo sahabat kawe.

    ReplyDelete
  10. follower oh follower..kdg2 de gk follower yg x d undang..btol x?

    ReplyDelete
  11. follower ramai, tapi yg baca entry kita pun sorg dua tak leh gak..kalau dah follow, mesti nk kena baca n ikot apa yg kite cite dalam blog...itu namanya follower.. :)


    salam lebaran.. :)

    ReplyDelete
  12. readers lagi penting ekeke..tapi,aku suka follower ramai hahaha..

    ReplyDelete
  13. sgt2 mghargai sape2 yg bace entry n komen .. bkn stakat follow jewp .. mcm ank2 ayam yg ta bape comell ikut mak ayam yg comell ... hoho

    ReplyDelete
  14. like ur statement.....salam aidilfitri

    ReplyDelete
  15. ooo, patotla datang serang blog gua ye?? hahah..bagi gua follower tu yang kedua kot..yang paling penting reader la..yang datang blog gua lepas tu suruh follow2 kat shoutbox tu memang sah x baca blog gua..memang gua blogging sebab nak isi masa lapang je pun~x kesah sangat follower2 ni..dan memang blog gua tak gempak pon~ :D

    ReplyDelete
  16. follower really is something. kalau x ada follower, apa sangat la blog kite.

    ReplyDelete
  17. ada follower betol-betol follow...
    ada follower mcm chipsmore sat ada, sat tak dak...
    ada follower mcm halimun, sebenaqnya ada tapi mcm tak dak...
    ada follower buat blog kita mcam blog depa...ada ja setiap kali kita masuk blog...

    ~senyum selalu..~

    ReplyDelete
  18. follower mmg penting tapi mslhnye ade jugak yg men dok follow jek tp pastu langsung x visit lagi.. aduyai..

    ReplyDelete
  19. follower byk sbab ade daya tarikan tersendiri mungkin bukan pada entry. muka cantik barangkali..


    salute pada bloger xpakai muka tapi boleh femes^^

    ReplyDelete
  20. lain orang lain pendapatnya... kadang2 aq naik menyampah juga... klau asyik guna perkataan i folo u folo me back.. ^^.. kalau dalam entri ang nie,, xda masalah sbb orang folo berdasarkan entri..bkn motif nk rmai folower,,

    apa pn tak boleh...

    ReplyDelete
  21. HAA..betul3x.. tak meriah la kalau xde follower... ^^

    ReplyDelete
  22. Erk.. Ada je yg takde fb lg..

    kwn akk sye dy takde fb sbb dia tak suka bende2 cmnie..

    btw, abg ben ada tulis psl kawan dia nak wat blog tapi tak taw apa itu email. Seriously terkejut. Sbb kwn abg ben tu mst la da besar kan..

    apa-apa pown, sye pnrh tgk follower org tu dah seribu lebih but kat smua entry dia lgsg takde komen. weirdlah jugak. Tapi, respect gx kat dia sbb rajin pi bw.

    kdg2 je clara rjin g bw. =D

    ReplyDelete
  23. susah den nak bg komen , haha

    ReplyDelete
  24. sy lebih kepada silent readers.. tp follower penting jugak.. sbb kali pertama org terjah blog mesti tgk follower dulu kan.. bila follower byk trus nak bc entri nak tgk naper follower byk gitu.. pendpt saja hehe

    ReplyDelete
  25. aku ni blogger baru nak bagi pendapat pun rse janggal..tpi aku setuju ngan pendapat kau..follower ramai mesti ade sesuatu yang menarik kat blog tu...bagi aku,aku just follow blog yang menarik perhatian aku je...tapi kalau dah blogger tu follow aku, aku follow dorang balik..senag nak terjah kalau ade entry baru kat blog dorang nanti..

    ReplyDelete
  26. aku ni blogger baru nak bagi pendapat pun rse janggal..tpi aku setuju ngan pendapat kau..follower ramai mesti ade sesuatu yang menarik kat blog tu...bagi aku,aku just follow blog yang menarik perhatian aku je...tapi kalau dah blogger tu follow aku, aku follow dorang balik..senag nak terjah kalau ade entry baru kat blog dorang nanti..

    ReplyDelete
  27. actually follower tu memainkan peranan dalam dunia blog..dan menaikkan semangat untuk tulis post entri..kot..hehehe

    ReplyDelete
  28. rajin semenjak dua menjak ni nampaknyeee....

    ReplyDelete
  29. blogger tu hebat kalau sidebar dia takde blog ben ashaari

    sebab yang ada link beng2bum ni kebanyakannya kaki segmen, tak naik dengan usaha sendiri

    ReplyDelete
  30. kak fasihah:hehe..cuti

    arc:hurm..(thinking..)

    ReplyDelete
  31. urmm ada btol jugak,.tpi aku tgk kualiti blog tu bukan pada follower dia tpi jumlah komen,.=)

    ReplyDelete
  32. yg penting.. kalau banyak komen.. tue ramai yg baca entry tue

    ReplyDelete