Wednesday, June 1, 2011

::cantik vs tak cantik,bersyukur vs tak bersyukur::


-Saya tak cantik.So awak ade masalah dengan saya?Saya tak pernah pun kacau awk.Awak jagan ganggu hidup saya tau!
-Saya tau saya cantik.So awak ada masalah?Plissss,jangan ganggu hidup saya!grrrrr~

Assalamualaikum pembuka bicara..

Kat atas ni saya kepilkan dua ayat yang maybe kita pernah dengar.Wanita yang pertama mengatakan dirinya tidak cantik tetapi sering dinggangu.Pernah tak kita dengar?Kalau ade pun mesti jarang-jarang kan?Wanita yang kedua pula mengatakan dirinya cantik dan dia sering diganggu.Mesti kita selalu dengar kan?Sure selalu punye..

So,apa kesimpulan yang kita dapat?Kesimpulannya,bersyukur lah dengan apa sahaja kurniaan Allah.Jika diri kita tidak cantik sudah pasti ada hikmahnya.Kita tidak akan diganggu dan sebagainya(tak disimbah asid).Siapa la nak ganggu orang yang tak cantik ni kan.


Kepada yang cantik pula,gunakanlah kurniaan Allah itu dengan sebaiknya.Jangan sesekali memandang rendah pada orang lain.Sesungguhnya setiap manusia ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Apa yang nak saya tekankah adalah,setiap ciptaan Allah itu berbeza.Kalau semua nak cantik siapa pulak tak nak cantik?Kalau semua nak kaya.Siapa pulak nak miskin?Ini maknanya,hidup kita ni perlu saling bergantung.Depend on each other dalam bahasa omputihnya.Ada nelayan untuk menangkap ikan.Ada orang tengah untuk memasarkan ikan tersebut.Dan ada orang kaya untuk membeli hasil tangkapan itu.Tanpa salah satu dari pihak kan nampak macam ade kurangnya kan?


Jadi,belajar-belajarlah untuk menerima diri kita seadanya.Jangan sesekali cuba mengubah ciptaan Allah yang indah ini.Apa yang patut kita lakukan adalah bersyukur dan gunakan kurniaan Allah ini dengan sebaiknya.

Sesungguhnya,Allah ciptakan matahari untuk menerangi bumi pada waktu pagi.Bulan pula dicipta untuk waktu malam.Segala ciptaan Allah ini ada hikmahnya.Tanpa matahari,bergelaplah kita pada waktu pagi.Tanpa bulan pula,bergelaplah kita pada waktu malam hari.Jika matahari dibiarkan dari pagi hingga ke malam,maka berpanaslah kita dan kita tidak berpeluang merasai kedamaian di malam hari.Jika bulan dibiarkan hingga ke pagi pula,dari manakah sumber untuk membuat oksigen,maka tidak bernafaslah kita.Begitu sempurna dan indahnya ciptaan Allah.Sesungguhnya,Dia maha mengetahui dan sebaik-baik perancang.


p/s:entry ni banyak merapu ke banyak membantu?merapu vs membantu..hehe
www.tips-fb.com

15 comments:

.plastic roses. said...

nice one :)

nurulhidayah said...

sya tak cantek tapi saya bersyukur saya tak cacat.lebih banyaklagi orang yang malang di luar sana.Sekadar luaran, itu bukan kekurangan.

amy azuha said...

entri yg sgt berguna..saya tak cantek huwaaa..T.T

al_hakim said...

kak plastik..tq..=P

miss sushi..setiap ciptaan Allah itu cntik kan..

kak amy:ye2..tau lama dah..hhee

Lieyda Sabri said...

nice entry

Anonymous said...

akak cantik..!!! ekeke...
semua yang Allah ciptakan adalah yang tercantik dan terindah.. :)

al_hakim said...

lieyda:tq.

kak nadiah:hehe..sgt betul!

::contengan hati::)) said...

wahh baru lepas post kat wall tentang isu ni sebab ada insan cembur dengan yart berbadan sasa ni haha,,

entry ni terbaik.. ALLAH ciptakan umatnya semua sempurna dan ada kelebihan sendiri kan ;)

Puan Nurussalwa said...

saya cantik dan saya bersyukur..

opsss~

=P

.plastic roses. said...

hey budak :))

akak bace la just speechless nak komen :)

mane yg akak komen sume akak bace.

NICE ONE! :D

al_hakim said...

cntgn hati; =)

cik awk:mmg cntik pun..=)

kak plastik:hehe..tq

Unknown said...

kak sya cantik..alhamdulillah...
erm, bukan semua perempuan dan wanita itu memeng diciptakan cantik kn?..
sejak azali*ayat tmbahan...hehe..
manusia jer y membeza - bezakan..
hurm...

al_hakim said...

=)..my senior..

Nina Azriff said...

cantik , tak cantik. yang penting hati budi. andd, bersyukur dgn ape yg Allah bg kat kita :D

al_hakim said...

nina:betul//

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...