Tuesday, May 3, 2011

::stress berbloging::

Assalamualaikum~Hari ni cuaca ok.Yang tak ok nye nasi saya yang rase macam dah basi.Ish-ish.Saya pun jadi tak ok.Tapi nak buat macam mane.Redha je la kan.Dah nasib lah labu.Hehe

Percaya tak berbloging ni kadang-kadang boleh buat kita stress.Ini pengalaman saya dan beberapa rakan blogger yang lain.Pelik kan?Bukan berbloging ni tempat nak release tension ke?I mean tempat kita luah perasaan dan kurang lah stress tu kan?


Ada betulnya.tapi saya bukan jenis yang melepaskan emosi di blog.Bagi saya,tempat terbaik untuk kita meluahkan perasaan adalah kepada Allah dan orang yang kita percaya.Blog ni adalah bacaan umum.Kalau nak berkongsi ilmu,blog memang medium yang sangat tepat.

So, macam mane nak elak dari stress ni?

1.Berbloging perlu ikhlas-Eh,berbloging pun nak ikhlas ke?Itu sudah pasti!Apabila kita ikhlas,apa yang kita nak sampaikan pasti akan sampai kepada pembaca,Then kita dapat pahala.Kan-kan?
2.Jangan mengaharapkan follower,komen dan seangkatan dengannya-Bila kita berbloging,kita jangan terlalu mengaharapkan orang akan follow kita.Siap dah sasaran nak 1000 folllower malam ni jugak.Kalau tak sampai sasaran memang kita akan stress.Dengan kata lain jangan terlalu mengharap dari orang lain,nak komen banyak,nak orag like.Tak perlu semua tu.


3.Bukan kerana trafik-kebanyakkan blogger ni mengharapkan trafik yang banyak.jadi satu hari tu mahu 4 hingga 5 entry.Jadi kualiti emtry yang dihasilkan semakin berkurangan.Masalahnya berlaku bila entry banyak dah dipost tetapi orang tak datang baca.Sure stress punye.
4.Entry mengikut mana yang mampu-Ada juga sesetengah blogger yang menetapkan satu hari 3 hingga 4 entry.Ini akan memberi masalah kepada blogger .Nasihat saya,bile ada idea baru menulis.Tak perlu terlalu perah otak dan tergesa-gesa ingin membuat entry baru.Bagi pembaca peluang membaca entry anda yang sedia ada.


5.Jangan terlalu dengar kata orang lain-Ini merupakan faktor yang sangat penting untuk mengelakkan masalah stress dalam berbloging.Kita tidak perlu terlalu mendengar kata-kata atau komen orang lain.Blog kita tak best la.Tak matang la.macam-macam lagi.Yang penting kita enjoy menulis dan perbaiki dari hari ke hari.InsyaAllah kita akan menjadi penulis yang hebat.
6.Pastikan emosi menulis dalam keadaan yang stabil-Kalau nak menghasilkan entry baru pastikan emosi kita dalam keadaan yang stabil.Kalau tak stabil,entry kita akan menjadi tak stabil dan pembaca juga menerima nasib yang sama.Jadi ia juga akan memberi kesan kepada kita kerana tidak berjaya menghasilkan entry yang baik.


Sebenarnya banyak lagi cara nak hilangkan masalah stress ketika berbloging.Nasihat saya,kita perlu ikhlas berbloging.Secara tidak langsung trafik,follower dan komen akan datang dengan sendirinya.Nasihat ini untuk diri saya juga~ www.tips-fb.com

9 comments:

SiS NaD said...

SaLaM...

SaYa MeNuLiS BlOG MeNGeNai KeHiDuPan HaRiaN.. So SNTiaSa aDa iDea... (^_____^)V SaYa JuGa iKHLaS BeRBLoGGiNG... (^_____^)V eMoSi JuGa SeNTiaSa STaBiL WaLauPuN Pada WaKTu2 uZuR... (^_____^)V

elynn aiza ♥ said...

btol3.. sgt2 skong.. klo kte mngrapkn smua 2 x ke mne.. btw, jenjln kt sini.. ;)

Puan Nurussalwa said...

waktu stress n tgh emo la best tulis entry.. laju je idea mengalir~

huhuk~

Unknown said...

tips yg bagus..knur suka :)

al_hakim said...

sis nad:maybe sis mmg ade bakat menulis kot..bukan mcm sy..hukhuk

elyn:yeah..tq sokong sy..=)

cik awk:hehe..tak de2..

princess nur:masyeh kak nur..=)

Jemari MonteL said...

sokong.... ikhlas ler berblog... jgn nak kejar trafik n polower seate2... lalalalla

Sunah Sakura said...

jangan stress2~ berblogging kene gembira~ :D

al_hakim said...

jemari:betul2..rilek2 je kan..

sunah:betul tu sunah..tp sunah mmg bnyak idea kan..gud..=P

me suya said...

setuju.. blogging kena ikhlas~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...